6.päivä, spekulaatioita ja skenaarioita

Matkalla Dohasta Helsinkiin vertailemme vaikuttimiamme, miksi toimimme niin kuin toimimme. Me lähdimme Balille, koska keksimme, että sieltä on helppo lentää muutamaksi päiväksi Jakartaan ystäviä tapaamaan. Kun varasimme matkan, oli kesä eikä tulivuoren liikkkeistä tietoa laisinkaan.

Matkan lähestyessä kävimme viimeisellä viikolla lainaamassa kirjastosta Bali-matkaoppaan, mies oli siellä käynyt 30 vuotta sitten, minä en ollut koskaan aikonutkaan lähteä Balille. Kaakkois-Aasia ei ole koskaan houkutellut minua, Intiassa ja Kiinassa olen käynyt, mutta olin jo tätäkin ennen pitänyt itään matkustamista aikaeron vuoksi rasittavana.

Vierustoverit lentokoneessa olivat halunneet vaihtelua omalla loma-asunnolla vietettyihin moniin lomiin. Matka tilattiin, kun löytyi edullinen vaihtoehto vain vähän ennen lähtöä. Tulivuorenpurkauksen riskistä huomattiin jotain tietoa jossain sen jälkeen, kun matka oli jo tilattu. Lapset olivat ihmetelleet, miten te sinne lähdette.

Huomasimme, että olimme kuitenkin molemmat olleet jollain tapaa huolissamme ennen matkalle lähtöä. Heille oli tulossa iso itsenäisyyspäivätilaisuus kotona, rouva oli antanut ohjeita sen peruuttamisen varalta. He olivat peruuttaneet tilaisuuden jäätyään odottamaan paluulentoa, jonka ajankohdasta ei ollut varmuutta. Minä olin keskustellut molempien poikieni kanssa mahdollisuudesta, että meille sattuu jotain, ja kenen kanssa heidän pitäisi siinä tapauksessa ryhtyä tilannetta selvittelemään. Tämän kokemuksen jälkeen ryhdymme varmaan rustaamaan listaa muistettavista asioista, jos jotain tapahtuu. If.

Mikä sitten on matkanjärjestäjän vastuu? Olen kaksi kertaa elämässäni vaihtanut matkakohteen, koska varatun matkan kohteessa on tapahtunut levottomuuksia. Vaihto ei ole tuottanut ongelmia. Toisessa tapauksessa, Kenian matkan kohdalla vuonna 2008, matkatoimisto oli asiassa aloitteellinen.

Näiden kokemusten perusteella kuvittelin, että matkanjärjestäjillä olisi parhaat tiedot saaren olosuhteista ja ne seuraisivat tarkasti tapahtumankulkua tulivuoren purkautumisen suhteen. Voi kuinka väärässä olin. Matkanjärjestäjä luotti täysin paikalliseen kumppaniinsa, joka ei halua bisneksensä loppuvan, joka ei osoittanut erityistä luotettavutta ja jonka palvelutaso oli alhainen. Se meidän olisi pitänyt tajuta jo ensimmäisenä iltana Balilla, kun sekoilimme ympäri lentokenttää etsien bussia hotellille eikä meille kerrottu, että seuraavana päivänä olisi hotellissa infotilaisuus.

Minua häiritsee ajatus, että matkanjärjestäjät myyvät alennettuja matkoja alueille, joilla on iso luonnonkatastrofin riski. Me maksoimme täyden hinnan ja tiesimme, että meillä on limiittiä luottokortilla, jos pitää tehdä äkillisiä järjestelyjä, niin kuin nyt piti. Mutta kun ei luvata maksaa kustannuksia ja on pakko turvautua ala-arvoisiin järjestelyihin, kun rahat ovat matkalle lähdön vuoksi muutenkin lopussa, joutuu liian pahaan pakkorakoon. Kaikilla ei ole varaa tehdä valintoja.

Matkanjärjestäjien pitäisi myös itse luoda tilannekuvaa ihan omaa bisnestään ja asiakkaitaan ajatellen. Tällöin voidaan turvautua paikallisten viranomaisten ja yhteistyökumppaneiden antamiin tietoihin, mikäli niihin on luottamista. Vastuutaan ei välttää luottamalla muihin. Vastuuseen kuuluu tiedon hankkiminen ja sen ymmärtäminen, mitä oikeasti tapahtuu ja voi tapahtua. Kaikkea vastuuta ei voi siirtää asiakkaille, viranomaisille ja yhteistyökumppaneille, jos rahtaa turisteja tulivuorisaarelle taloudellisen voiton toivossa.

Matkavakuutus ei korvaa vahinkoja, jotka tapahtuvat alueelle, jossa on voimassa ulkoministeriön asettama matkustuskielto. Sellaisesta ei Balin suhteen edelleenkään kaiken tapahtuneen jälkeen ole kyse. Tulivuorenpurkaus ei ole ohi, se voi äkillisesti muuttua aggressiiviseksi. Indonesian hallituksen julistama hätätila on nyt voimassa 10.12. asti.

Jos Balilla syntyisi jostain syystä paniikki, joko oikeiden tietojen tai huhujen perusteella, lentokenttäkenttä menisi savun vuoksi kiinni ja suuri väkimäärä lähtisi pakenemaan saarelta, tilanne voisi äkkiä muuttua hallitsemattomaksi kaaokseksi. Indonesiassa on kapeat tiet ja paljon liikennettä, liikenne tukkeutuu helposti, tapahtuu onnettomuuksia, tiet rikkoontuvat. Maantieliikenteen pysähtyminen ja lentokielto on täysin mahdollinen skenaario, jonka varalta myös EU:n viranomaisten pitäisi varautua. Evakuointi laivoilla olisi tällöin mahdollinen, jos ihmiset pääsevät rannoille eikä ole myrskyä, joka estäisi kuljetukset pikkuveneillä rannikkoa pitkin isoille laivoille. Saari on kuitenkin pieni ja venekalustoa riittää.

Tätä kirjoittaessani, Suomen 100-vuotisitsenäisyyspäivän aamuna, Balilla kello on yksi päivällä, ja katson Agungin tilannetta The Sientific Duo'n Youtube -webcam'ista. Seismistä aktiivisuutta on, Agung on pilvien peitossa. Toivon, että se rauhoittuu ja sammuu.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaarallinen suhde

Eristäytyneen yhteydenpitoa

Perinteinen joulupostaus